wait
Maakt u gebruik van onze website , dan gaat u akkoord met deze cookies. Akkoord

Alles wat u moet weten over Wwft

In Nederland bestrijden we financiële misdaad met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Als financiële organisatie heeft ICS hier een belangrijk rol in. Op deze pagina leest u wat dit voor u als (toekomstige) klant betekent.

We moeten weten wie onze klanten zijn

Voor de Wwft zijn financiële organisaties verplicht om te weten wie hun klanten zijn. Zo wordt de kans op financiële misdaad kleiner en zorgen we samen voor een veilige maatschappij. Als bank heeft ICS deze verplichting ook. Hebben we bepaalde informatie nodig? Dan nemen we contact op met de bij ons bekende contactpersoon binnen uw organisatie.

Dit heeft ICS van u nodig

Bent u contactpersoon namens uw organisatie? Dan krijgt u een bericht waarin we u vragen om uw gegevens, die van de tekenbevoegden en van uw bedrijfin uw Mijn ICS Business-account te controleren en aan te vullen. Dit zijn bijvoorbeeld contact- en adresgegevens. Het controleren en aanvullen van de gegevens kan alleen als u uw Mijn ICS Business Account geactiveerd heeft als contactpersoon.

Naast het aanvullen en controleren van uw gegevens vragen wij ook aan de tekenbevoegden binnen uw organisatie om zich te identificeren.
Dit gebeurt op afspraak.
Als uw bedrijf hier niet aan meewerkt, kunnen we niet aan onze wettelijke verplichting voldoen. Dan zijn we helaas genoodzaakt uw creditcard(s) te blokkeren.

Zo werkt identificatie op afspraak

Tekenbevoegden van uw organisatie ontvangen ook een e-mail met het verzoek om een afspraak met AMP groep te maken te maken voor identificatie. De tekenbevoegde mag zelf een locatie en tijdstip uitkiezen waarop iemand van AMP Groep langskomt. De medewerker komt niet binnen en het duurt maar een paar minuten. Identificatie kan met een paspoort, een Nederlands rijbewijs of een Nederlandse identiteitskaart. Nadat de gegevens via een beveiligd kanaal naar ICS zijn gestuurd, verwijdert AMP Groep deze weer.

Maak een afspraak met AMP
Uw gegevens zijn veilig

AMP Groep is zorgvuldig door ICS gekozen en gescreend. Daarnaast gaan we zorgvuldig om met uw gegevens. Als u hier meer over wilt weten, lees dan ons privacy statement. Heeft u nog vragen? Bekijk de veelgestelde vragen hieronder of neem contact op met onze Servicedesk.

Veelgestelde vragen

Waarom heeft ICS mijn gegevens nodig?

In Nederland bestrijden we witwassen en terrorisme met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Net als andere financiële organisaties zijn we verplicht om te weten wie onze klanten zijn. Zo zorgen we samen voor een veilige maatschappij.

Hoe kan ik mijn gegevens controleren en aanvullen?

Bent u de contactpersoon van uw organisatie? Dan krijgt u een e-mail of brief waarin we u vragen om uw bedrijfsgegevens online te controleren en aan te vullen in Mijn ICS Business. Soms heeft een organisatie meerdere contactpersonen. Als 1 contactpersoon de gegevens controleert en aanvult, is dat voldoende Het gaat erom dat de bedrijfsgegevens actueel en compleet zijn Het controleren en aanvullen kan alleen als u uw Mijn ICS Business-account (ook)als contactpersoon activeert.

Hoe kan ik Mijn ICS Business activeren?

  1. Ga naar icsbusiness.nl.
  2. Klik op 'Activeer Mijn ICS Business'.
  3. Geef aan dat u wilt activeren als contactpersoon.
  4. Vul uw gegevens in
    1. ICS-klantnummer bedrijf
    2. Achternaam contactpersoon ( zonder voorvoegsels)
    3. Geboortedatum
    4. IBAN bedrijf
    5. Postcode bedrijf
    6. Huisnummer of postbus bedrijf
    NB: let op details, zoals extra spatie en/of leestekens)
  5. Vink akkoord aan en klik op versturen.
  6. De contactpersoon ontvangt een link op het bij ons bekende e-mailadres van contactpersoon om een inlognaam en wachtwoord aan te maken en het activeren af te ronden.
Als bepaalde gegevens niet bij ons bekend zijn, zoals de geboortedatum, het e-mailadres en mobiele nummer, dan lukt het niet om uw Mijn ICS Business-account te activeren. Neem in dat geval contact op met onze Servicedesk: 020 – 6 600 402.

Wanneer ben ik contactpersoon van de organisatie?

U bent automatisch contactpersoon van de organisatie indien u als tekenbevoegde namens de organisatie bij ICS geregistreerd staat, of als u door de tekenbevoegde als contactpersoon bent aangemeld door middel van een formulier.

Ik heb mezelf al geactiveerd als Card-houder, waarom moet ik ook nog een keer activeren als contactpersoon?

Als u inlogt als Card-houder heeft u andere bevoegdheden dan wanneer u inlogt als contactpersoon. Als Card-houder kunt u alleen uw persoonlijke gegevens als Card-houder wijzigen. Een Card-houder kan geen gegevens van een contactpersoon wijzigen, ook al betreft het dezelfde persoon. Daarvoor moet u als contactpersoon activeren en inloggen.

Wie moeten zich identificeren?

Wij vragen dit alleen van de tekenbevoegden binnen uw organisatie. Bent u tekenbevoegde namens uw organisatie? Dan krijgt u hier vanzelf bericht over.

Hoe maak ik een afspraak voor identificatie?

Als tekenbevoegde namens uw organisatie ontvangt u een e-mail. Hierin staat een webpagina waar u naartoe moet om de afspraak te maken. Dit is hoe het werkt:
  1. Bezoek de webpagina en klik op 'Maak een afspraak'.
  2. Log in met het ordernummer en de verificatiecode uit de e-mail.
  3. Kies een datum, tijdvak (van 2 uur) en locatie voor de afspraak. Hiervan ontvangt u een bevestiging.

Hoe verloopt de afspraak voor identificatie?

Als u een afspraak heeft gemaakt verloopt deze als volgt:
  1. Op de dag van de afspraak krijgt u rond 7.30 uur een SMS en/of e-mail. Hierin staat het tijdsvenster van 2 uur waarin de medewerker van AMP Groep langskomt.
  2. Zodra de medewerker onderweg is, ontvangt u nogmaals een bericht met de geschatte aankomsttijd. Vanaf dat moment ziet u ook op mijnafspraak.nl wie diegene is en kunt u de geschatte aankomsttijd volgen.
  3. Als de medewerker van AMP Groep er is, identificeert u zich met een geldig legitimatiebewijs.
  4. Na afloop van de afspraak krijgt u een bericht van ons waarin we laten weten of de identificatie succesvol is geweest.

Waarmee kan ik mij identificeren?

U kunt zich identificeren met een paspoort, een Nederlands rijbewijs of een Nederlandse identiteitskaart.

Hoe weet ik dat dit geen phishing is?

In ons bericht hoeft u geen link aan te klikken, maar u gaat zelf naar de beveiligde website. Daarnaast schrijven we u aan met uw naam. Twijfelt u nog of het bericht dat u heeft gekregen echt is? Dan kunt u op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur bellen met onze Servicedesk: 020 - 6 600 402.

Waar vraagt ICS misschien nog meer om?

Het is belangrijk dat u uw gegevens goed controleert en zo nodig aanvult. Daarnaast kunnen we bij complexe organisaties om aanvullende informatie vragen, zoals: Organogram Aandeelhoudersregister in verband met verdeling aandelen bij meerdere aandeelhouders Informatie over activiteiten in niet-Westerse landen Lijst van partijen waarmee u samenwerkt in China

Ik heb een zakelijke creditcard aangevraagd, wanneer ontvang ik een oproep voor identificatie?

ICS beoordeelt uw aanvraag. Zodra deze is goedgekeurd, dan krijgen tekenbevoegden van ons bericht.

Wat gebeurt er als ik hier niet aan meewerk?

Voor de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) zijn we verplicht om te weten wie onze klanten zijn. Als uw organisatie niet aan deze controle en de identificatie meewerkt, kunnen we niet aan deze wettelijke verplichting voldoen. Dan zijn we helaas genoodzaakt uw creditcard(s) te blokkeren.