wait

Alles wat u moet weten over Wwft

NL EN

In Nederland bestrijden we financiële misdaad met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Als uitgever van creditcards heeft ICS hier een belangrijke rol in. Op deze pagina leest u wat dit voor u als (toekomstige) klant betekent.

We moeten weten wie onze klanten zijn

Uw veiligheid is belangrijk voor ons. We willen voorkomen dat onze Cards gebruikt worden voor financiële criminaliteit. Daarvoor is het belangrijk dat we onze klanten, en de bedrijven die klant bij ons zijn, goed kennen en controleren. Hiervoor is het nodig dat we klantonderzoek doen. Dit zijn we ook verplicht volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Door uw gegevens op tijd door te geven, helpt u ons te zorgen voor een veiligere maatschappij.

Bent u al klant?

Ontvangt u e-mails van ons waarin we u vragen om bedrijfsgegevens of identificatie, maar reageert u hierop niet voor de datum die in de e-mail staat? Het spijt ons, maar dan blokkeren we uw Card(s) tijdelijk en zeggen we uw overeenkomst op. Dat is helaas nodig om te voldoen aan wetgeving. Als het klantonderzoek binnen twee maanden na de opzegging toch nog positief wordt afgerond, kunt u uw overeenkomst nog houden. U kunt uw Card(s) dan weer gebruiken. Geef dus zo snel mogelijk de informatie door die we u gevraagd hebben. We houden u graag als klant.

Wilt u gegevens doorgeven of wilt u zich identificeren?
Bel onze Remediation Servicedesk op 020 - 6 600 402. We helpen u graag op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur. Of beantwoord de e-mails die u van ons heeft ontvangen.

Nieuwe klant of tekenbevoegde?

Bent u een nieuwe klant?
Als u een creditcard bij ons aanvraagt, geeft u informatie aan ons door over uw bedrijf en betrokken personen. Zoals de contactpersoon, de personen voor wie u een Card wil aanvragen, de tekenbevoegden en de UBO's. Daarnaast nodigen wij de opgegeven tekenbevoegden uit voor identificatie. Zij ontvangen direct na aanvraag een e-mail met het verzoek om zich online te identificeren. Online identificatie kan alleen via een smartphone of tablet met camera.

Bent u een bestaande klant, maar nieuwe tekenbevoegde?
De nieuwe tekenbevoegde ontvangt een e-mail met het verzoek om zich online te identificeren. Online identificatie kan alleen via een smartphone of tablet met camera.

Online identificatie

 

Uw gegevens zijn veilig

We gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Als u hier meer over wilt weten, lees dan ons privacy statement. Heeft u nog vragen? Bekijk de veelgestelde vragen hieronder, kijk op de pagina over online identificeren of neem contact op met onze Servicedesk op telefoonnummer 020 - 6 600 402. Wij helpen u graag op werkdagen tussen 8.00 uur en 17.00 uur.

 

Veelgestelde vragen

Waarom heeft ICS mijn gegevens nodig?

In Nederland bestrijden we witwassen en terrorisme met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Net als andere financiële organisaties zijn we verplicht om te weten wie onze klanten zijn. Zo zorgen we samen voor een veilige maatschappij.

Waarom heeft ICS de BSN van de tekenbevoegden nodig?

De Nederlandsche Bank verplicht ons om voor het depositogarantiestelsel het BSN te registreren van bestuurders die als tekenbevoegd zijn ingeschreven bij de KvK. Daarom vragen wij bestuurders zich met BSN te identificeren.

Kijk voor meer informatie op Burgerservicenummer (BSN) | Autoriteit Persoonsgegevens

Hoe kan ik mijn gegevens controleren en aanvullen?

Bent u de contactpersoon van uw organisatie? Dan krijgt u een e-mail of brief waarin we u vragen om uw bedrijfsgegevens online te controleren en aan te vullen in Mijn ICS Business. Soms heeft een organisatie meerdere contactpersonen. Als één contactpersoon de gegevens controleert en aanvult, is dat voldoende. Het gaat erom dat de bedrijfsgegevens actueel en compleet zijn. Heeft u uw gegevens nog niet aangevuld? Bel onze Remediation Servicedesk op 020 - 6 600 402. We helpen u graag op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur.

Hoe kan ik Mijn ICS Business activeren?

  1. Ga naar icsbusiness.nl.
  2. Klik op 'Activeer Mijn ICS Business'.
  3. Geef aan dat u wilt activeren als contactpersoon.
  4. Vul uw gegevens in
    1. ICS-klantnummer bedrijf
    2. Achternaam contactpersoon ( zonder voorvoegsels)
    3. Geboortedatum
    4. IBAN bedrijf
    5. Postcode bedrijf
    6. Huisnummer of postbus bedrijf
    NB: let op details, zoals extra spatie en/of leestekens)
  5. Vink akkoord aan en klik op versturen.
  6. De contactpersoon ontvangt een link op het bij ons bekende e-mailadres van contactpersoon om een inlognaam en wachtwoord aan te maken en het activeren af te ronden.
Als bepaalde gegevens niet bij ons bekend zijn, zoals de geboortedatum, het e-mailadres en mobiele nummer, dan lukt het niet om uw Mijn ICS Business-account te activeren. Neem in dat geval contact op met onze Servicedesk: 020 – 6 600 402.

Wanneer ben ik contactpersoon?

U bent automatisch contactpersoon van de organisatie indien u als tekenbevoegde namens de organisatie bij ICS geregistreerd staat, of als u door de tekenbevoegde als contactpersoon bent aangemeld door middel van een formulier.

Ik heb mezelf al geactiveerd als Card-houder, waarom moet ik ook nog een keer activeren als contactpersoon?

Als u inlogt als Card-houder heeft u andere bevoegdheden dan wanneer u inlogt als contactpersoon. Als Card-houder kunt u alleen uw persoonlijke gegevens als Card-houder wijzigen. Een Card-houder kan geen gegevens van een contactpersoon wijzigen, ook al betreft het dezelfde persoon. Daarvoor moet u als contactpersoon activeren en inloggen.

Wie moeten zich identificeren?

Alle tekenbevoegden binnen uw bedrijf moeten zich identificeren.

Wat gebeurt er tijdens de afspraak met AMP?

Als u uitnodiging heeft ontvangen om u te identificeren via AMP, maak dan een afspraak met AMP. Als u een afspraak heeft gemaakt, verloopt deze als volgt:
  1. Op de dag van de afspraak krijgt u rond 7.30 uur een SMS en/of e-mail. Hierin staat het tijdsvenster van 2 uur waarin de medewerker van AMP langskomt.
  2. Zodra de medewerker onderweg is, ontvangt u nogmaals een bericht met de geschatte aankomsttijd. Vanaf dat moment ziet u ook op mijnafspraak.nl wie diegene is en kunt u de geschatte aankomsttijd volgen.
  3. Als de medewerker van AMP er is, identificeert u zich met een geldig legitimatiebewijs.
  4. Na afloop van de afspraak krijgt u een bericht van ons waarin we laten weten of de identificatie succesvol is geweest.

Waarmee kan ik mij identificeren?

U kunt zich identificeren met:
- een geldig paspoort (hoeft geen Nederlands paspoort te zijn)
- een geldig Nederlands rijbewijs
- een geldige Europese identiteitskaart

 

Hoe weet ik dat dit geen phishing is?

In ons bericht hoeft u geen link aan te klikken, maar u gaat zelf naar de beveiligde website. Daarnaast schrijven we u aan met uw naam. Twijfelt u nog of het bericht dat u heeft gekregen echt is? Dan kunt u op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur bellen met onze Servicedesk: 020 - 6 600 402.

Ik heb een zakelijke creditcard aangevraagd, wanneer ontvang ik een oproep voor identificatie?

Direct na het toesturen van het aanvraagformulier, ontvangen de tekenbevoegden binnen uw bedrijf een e-mail van ICS met het verzoek zich te identificeren door het maken van een foto van hun identiteitsbewijs

Wat gebeurt er als ik hier niet aan meewerk?

Voor de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) zijn we verplicht om te weten wie onze klanten zijn. Als uw organisatie niet aan deze controle en de identificatie meewerkt, kunnen we niet aan deze wettelijke verplichting voldoen. Dan zijn we helaas genoodzaakt uw creditcard(s) te blokkeren.

Waarom zijn mijn Cards geblokkeerd?

In de afgelopen periode heeft u e-mails van ons ontvangen waarin we u vragen om gegevens of identificatie. Omdat u hierop niet of niet op tijd heeft gereageerd, hebben we uw Card(s) tijdelijk geblokkeerd. Dat is helaas nodig om te voldoen aan wetgeving. Twee maanden nadat de Cards zijn geblokkeerd, eindigt uw overeenkomst. Maar als het klantonderzoek binnen twee maanden na de opzegging toch nog positief wordt afgerond, kunt u uw overeenkomst nog houden. U kunt uw Card(s) dan weer gebruiken. Geef ons dus zo snel mogelijk de informatie waar we u om vragen. We houden u graag als klant.

Wilt u uw gegevens doorgeven of wilt u zich identificeren? Bel onze Remediation Servicedesk op telefoonnummer 020 - 6 600 402. We helpen u graag op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur. Of beantwoord de e-mails die u van ons heeft ontvangen.