wait

Alles wat u moet weten over Wwft

NL EN

In Nederland bestrijden we financiële misdaad met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Als uitgever van creditcards heeft ICS hier een belangrijke rol in. Op deze pagina leest u wat dit voor u als (toekomstige) klant betekent.

We moeten weten wie onze klanten zijn

Voor de Wwft zijn financiële organisaties verplicht om te weten wie hun klanten zijn. Zo wordt de kans op financiële misdaad kleiner en zorgen we samen voor een veilige maatschappij. Als bank heeft ICS deze verplichting ook. Hebben we informatie nodig? Dan nemen we contact op met onze contactpersoon binnen uw bedrijf. Het is belangrijk dat u meewerkt als wij u vragen om informatie of uw identificatie, zodat we kunnen voldoen aan de wettelijke eisen en u uw Card(s) kunt blijven gebruiken.

Dit heeft ICS van u nodig

Als u al klant bent

Controle van uw gegevens
Bent u binnen uw bedrijf contactpersoon voor ICS? Dan krijgt u een bericht waarin we u vragen om de gegevens van uw bedrijf in Mijn ICS Business te controleren en aan te vullen. Dit zijn bijvoorbeeld contact- en adresgegevens en informatie over de bedrijfsactiviteiten. U kunt alleen uw gegevens controleren en aanvullen als u uw Mijn ICS Business-account geactiveerd heeft als contactpersoon.

Online identificatie
Als uw gegevens compleet en actueel zijn, nodigen we de tekenbevoegden van uw bedrijf uit voor online identificatie. De contactpersonen van uw bedrijf ontvangen hierover een brief of e-mail. Online identificatie kan alleen via een smartphone. Heeft u geen uitnodiging ontvangen? Dan hoeft u nog niets te doen. U ontvangt de uitnodiging op een later moment. Heeft u een uitnodiging ontvangen om zich te identificeren via AMP? Maak dan een afspraak met AMP.

En verder
Daarnaast kunnen wij u nog vragen naar:

  • Informatie over bedrijfsactiviteiten, zoals informatie over activiteiten in niet-Westerse landen of een lijst van partijen waarmee u daar samenwerkt
  • Overige bedrijfsinformatie, zoals uw organogram en aandeelhoudersregister
  • Uitleg als er veel contante opnames worden gedaan
  • Waar het geld op uw Card(s) vandaan komt
Naar online identificatie

Let op: u kunt alleen starten met online identificatie als u hiervoor een uitnodiging heeft ontvangen.

Nieuwe klant?

Als u een creditcard bij ons aanvraagt, geeft u informatie aan ons door over uw bedrijf en betrokken personen. Zoals de contactpersoon, de personen voor wie u een Card wil aanvragen, de tekenbevoegden en de UBO's. Daarnaast nodigen wij de opgegeven tekenbevoegden uit voor identificatie via AMP. Zij ontvangen een e-mail met het verzoek om een afspraak met AMP te maken te maken voor identificatie. De tekenbevoegde kiest zelf waar en wanneer iemand van AMP langskomt.

Maak een afspraak met AMP

Uw gegevens zijn veilig

We gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Als u hier meer over wilt weten, lees dan ons privacy statement. Heeft u nog vragen? Bekijk de veelgestelde vragen hieronder, kijk op de pagina over online identificeren of neem contact op met onze Servicedesk op telefoonnummer 020 - 6 600 402. Wij helpen u graag op werkdagen tussen 8.00 uur en 17.00 uur.

Veelgestelde vragen

Waarom heeft ICS mijn gegevens nodig?

In Nederland bestrijden we witwassen en terrorisme met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Net als andere financiële organisaties zijn we verplicht om te weten wie onze klanten zijn. Zo zorgen we samen voor een veilige maatschappij.

Hoe kan ik mijn gegevens controleren en aanvullen?

Bent u de contactpersoon van uw organisatie? Dan krijgt u een e-mail of brief waarin we u vragen om uw bedrijfsgegevens online te controleren en aan te vullen in Mijn ICS Business. Soms heeft een organisatie meerdere contactpersonen. Als één contactpersoon de gegevens controleert en aanvult, is dat voldoende. Het gaat erom dat de bedrijfsgegevens actueel en compleet zijn. Het controleren en aanvullen kan alleen als u uw Mijn ICS Business-account (ook)als contactpersoon activeert.

Hoe kan ik Mijn ICS Business activeren?

  1. Ga naar icsbusiness.nl.
  2. Klik op 'Activeer Mijn ICS Business'.
  3. Geef aan dat u wilt activeren als contactpersoon.
  4. Vul uw gegevens in
    1. ICS-klantnummer bedrijf
    2. Achternaam contactpersoon ( zonder voorvoegsels)
    3. Geboortedatum
    4. IBAN bedrijf
    5. Postcode bedrijf
    6. Huisnummer of postbus bedrijf
    NB: let op details, zoals extra spatie en/of leestekens)
  5. Vink akkoord aan en klik op versturen.
  6. De contactpersoon ontvangt een link op het bij ons bekende e-mailadres van contactpersoon om een inlognaam en wachtwoord aan te maken en het activeren af te ronden.
Als bepaalde gegevens niet bij ons bekend zijn, zoals de geboortedatum, het e-mailadres en mobiele nummer, dan lukt het niet om uw Mijn ICS Business-account te activeren. Neem in dat geval contact op met onze Servicedesk: 020 – 6 600 402.

Wanneer ben ik contactpersoon?

U bent automatisch contactpersoon van de organisatie indien u als tekenbevoegde namens de organisatie bij ICS geregistreerd staat, of als u door de tekenbevoegde als contactpersoon bent aangemeld door middel van een formulier.

Ik heb mezelf al geactiveerd als Card-houder, waarom moet ik ook nog een keer activeren als contactpersoon?

Als u inlogt als Card-houder heeft u andere bevoegdheden dan wanneer u inlogt als contactpersoon. Als Card-houder kunt u alleen uw persoonlijke gegevens als Card-houder wijzigen. Een Card-houder kan geen gegevens van een contactpersoon wijzigen, ook al betreft het dezelfde persoon. Daarvoor moet u als contactpersoon activeren en inloggen.

Wie moeten zich identificeren?

Alle tekenbevoegden binnen uw bedrijf moeten zich identificeren.

Wat gebeurt er tijdens de afspraak met AMP?

Als u een nieuwe klant bent, maakt u voor de identificatie een afspraak met AMP. Als u een afspraak heeft gemaakt, verloopt deze als volgt:
  1. Op de dag van de afspraak krijgt u rond 7.30 uur een SMS en/of e-mail. Hierin staat het tijdsvenster van 2 uur waarin de medewerker van AMP langskomt.
  2. Zodra de medewerker onderweg is, ontvangt u nogmaals een bericht met de geschatte aankomsttijd. Vanaf dat moment ziet u ook op mijnafspraak.nl wie diegene is en kunt u de geschatte aankomsttijd volgen.
  3. Als de medewerker van AMP er is, identificeert u zich met een geldig legitimatiebewijs.
  4. Na afloop van de afspraak krijgt u een bericht van ons waarin we laten weten of de identificatie succesvol is geweest.

Waarmee kan ik mij identificeren?

U kunt zich identificeren met een paspoort, een Nederlands rijbewijs of een Nederlandse identiteitskaart.

Hoe weet ik dat dit geen phishing is?

In ons bericht hoeft u geen link aan te klikken, maar u gaat zelf naar de beveiligde website. Daarnaast schrijven we u aan met uw naam. Twijfelt u nog of het bericht dat u heeft gekregen echt is? Dan kunt u op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur bellen met onze Servicedesk: 020 - 6 600 402.

Ik heb een zakelijke creditcard aangevraagd, wanneer ontvang ik een oproep voor identificatie?

ICS beoordeelt uw aanvraag. Zodra deze is goedgekeurd, dan krijgen tekenbevoegden van ons bericht.

Wat gebeurt er als ik hier niet aan meewerk?

Voor de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) zijn we verplicht om te weten wie onze klanten zijn. Als uw organisatie niet aan deze controle en de identificatie meewerkt, kunnen we niet aan deze wettelijke verplichting voldoen. Dan zijn we helaas genoodzaakt uw creditcard(s) te blokkeren.